måndag 23 mars 2009

Metoder, erfarenheter

Nu när däcket är rensat och slipning har påbörjat kan det vara tid att göra några reflektioner på det här med tekadäck och vad som kan vara värt att tänka på.
1. Mitt teakdäck var skruvat med RS skruv, jag tackar min lyckliga stjärna för det, allt annat hade varit omöjligt att få bort. Lärdom - Använd endast RF på en båt
2. Däcket var limmat med vad jag antar var Sikflex eller liknande, denna produkt är tuffare än jag trodde, det var mycket "limeffekt" kvar efter alla dessa år, vilket starkt bidragit till att vatteninträngningen var så begränsad.
3. Den som använder galvad skruv på en båt har inte alla koppar i skåpet (teaken i sittbrunnen var skruvad med galvad skruv.)
4. Att slipa bort "gummimassan" under teaken visade sig vara mycket svårt. Stämmjärn är nog den rätta metoden.
Fast allra bäst är att inte lägga något teakdäck överhuvudtaget, och om man ska göra det så skall det limmas och inte skruvas.

Inga kommentarer: