måndag 8 juni 2009

Summering

Nu när Emma ligger trygg på sin bryggplats är det kanske dags att summera en intensiv vår och projektet så här långt.
Jag har nästan gjort det jag tänkte, jag trode att jag skulle hinna måla friborden men det hann jag inte med. Jag had tänkt att bygga en ny lucka ner till ruffen, även det hanns inte med. I övrigt har jag gjort det jag planerade att göra.
Vad blev bra och vad blev mindre bra?

Bra!

  • Teaken i sittbrunnen blev över förväntan
  • Halkskydden från International verkar mycket bra (och snyggt)
  • Omkromning blev snyggt, nu återstår att se om det håller.
  • Lackning av teaksargen blev snyggt men det är känsligt för slitage....
  • Nya storskotsskenan med skotbänk blev riktigt snyggt.

Mindre bra

  • Sprutlackeirngen blev inte det resultat som jag hoppats på.
  • Luckan över förpiken är inte godkänd, måste göra en ny nån gång
  • Tiden räckte inte, men det gör den väl aldrig.

Överlag måste jag nog säga att jag är hyggligt nöjd med resultatet så här långt.

Nu skall vi segla och i höst fortsätter resan mot en vackrare båt.

5 kommentarer:

Marie o Fen sa...

Vilken snygging!!!

Och vilket jobb du lagt ned - är mycket imponerad! Ska bli roligt att få se pärlan live.

Kramar från oss!

Unknown sa...

Teaken blev väldigt snygg. Visst skippade du skruvarna och körde endast med sikaflex 292?

Om jag kommer ihåg rätt så fick du apelsinskalsfel på ditt lack? Fick precis reda på att en anledning är att man har för högt tryck. Ska vara någonstans mellan 150-250 och du hade väl 400 l/min kompressor. Var den rätt inställd? Sedan handlar det även om att tunna färgen men det antar jag att du gjorde.

Mvh Pheubus från maringuiden

M&M sa...

Söt båt med ett sött namn. Lycka till.

Martin sa...

Riktigt roligt att se hur du renoverat. Så himla fint, jag är imponerad! Hade du gjort något liknande tidigare eller lärde du dig allteftersom? / Martin (också ägare till en Shipman 28)

Sy Emma sa...

Jonatan: Inga skruvar bara lim med SF 292 helt riktigt. Aplesinskal blev det lite grann på vissa ställen, du har nog rätt om trycket, skall prova nästa vår på skrovsidan, borde vara lättare.
Martin: Tack! se mitt inlägg om mig själv.